Vuosikymmenten kokemus toimistotarvikkeista

Puusta pitkälle – Saumeri Oy:n matka puusepänverstaasta toimistotarvikkeiden markkinajohtajaksi.

Puusepänverstaasta Plastipak Oy:ksi 1956–1980

Saumeri Oy on suhteellisen nopeasti ponnistanut pertteliläisestä puusepänverstaasta Suomen johtavaksi räätälöityjen toimistotarvikkeiden valmistajaksi. Harha-askeliltakaan ei olla matkan varrella vältytty, mutta sinnikkäästi Saumeri on aina sopeutunut uusiin haasteisiin.

Koko tarina oli karahtaa kiville jo alkuvaiheessa, kun puusepänverstaan tietotaito ei sittenkään aivan riittänyt muovipakkausten tekoon. Plastipak Oy löysi epäonnistuneille aihioille kuitenkin uusiokäyttöä. Uusi yritys onnistui jo paremmin, kun hulavanneliiketoiminta lähti pyörimään.

Erikoistumista Esselten alaisuudessa 1980–2002

Seuraava suurempi haaste oli kansainvälistyminen, kun Esselte-konserni osti yrityksen ja alkoi uudenlainen byrokratian ja monikansallisen yrityskulttuurin aika. Yritykselle tarjottiin käytännössä vaihtoehdoiksi kehity tai kuole, joista se päätti valita ensin mainitun.

Vaikka Esselten kausi oli rankka ja osin epävarma, oli se hyödyllinen johdatus globaaliin liiketoimintaan. Aikakausi tarjosi myös mahdollisuuden erikoistumiseen konsernin sisällä, kun bulkkituotteiden valmistus kylmässä pohjoisessa ei ollut kannattavaa.

Saumeri Oy, eteenpäin omin jaloin 2003–

Vuonna 2003 oli edessä taas uusi askel, kun toimivalle johdolle aukesi mahdollisuus irtautua Esseltestä ja aloittaa itsenäisenä mappivalmistajana. Erämaavaellus ison talon osana oli antanut tekijöille eväät omillaan pärjäämiseen, joten riski uskallettiin ottaa.

Saumeri Oy aloitti räätälöityjen toimistontarvikkeiden tilausvalmistuksen, minkä ohella Perttelissä alettiin kehitellä omaa tuotantoa. Uusi yritys vakuutti alan tukkuliikkeet nopeasti ja vakiinnutti asemansa kotimaan markkinoilla kasvavasta kotimaisesta ja kansainvälisestä kilpailusta huolimatta.

Vaikka Saumerin tie on ollut välillä kivinenkin, on yrityksestä löytynyt uskoa ja tahtoa selvitä muuttuvassa maailmassa. Osaava henkilöstö on aina ollut yrityksen suurin voimavara, joten siihen on myös panostettu. Ja panostetaan myös jatkossa.